Вплив академiчного капiталiзму на iнновацiйний розвиток сфери вищої освiти i науки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2022.21.100

Ключові слова:

академiчний капiталiзм, iнновацiї, унiверситетське (академiчне) пiдприємництво, iнновацiйний розвиток, вища освiта i наука

Анотація

Вплив академiчного капiталiзму на формування iнновацiйного розвитку сфери вищої освiти i науки є вирiшальним для здiйснення реальних трансформацiйних змiн з метою створення в Українi «суспiльства знань».
Розглянуто причинно-наслiдковi зв’язки виникнення академiчного капiталiзму; iнновацiйного унiверситетського пiдприємництва; комерцiалiзацiї результатiв НДДКР унiверситетiв i наукових установ; вплив академiчного пiдприємництва на мiсцевий i регiональний iнновацiйний соцiально-економiчний розвиток, зростання ВВП, ВНД, пiдвищення рiвня конкурентоспроможностi нацiональної економiки. Накреслюються напрями подальшого iнновацiйного розвитку вищої освiти i науки в умовах академiчного капiталiзму.
Аналiзується роль держави з управлiння iнновацiйною дiяльнiстю у сферi вищої освiти i науки в умовах академiчного капiталiзму. Пiдкреслюється важливiсть запровадження в Українi iнституту державного (бюджетного) та приватного (незалежного) проектного фiнансування у сферi вищої освiти, органiзацiї державної пiдтримки спiвпрацi мiж унiверситетами та промисловiстю.
Автори розглядають iнновацiйнi перетворення у сферi вищої освiти та науки як об’єктивно обумовленi трансформацiйнi змiни, спричиненi середовищем академiчного капiталiзму. Ядром дослiдження є академiчне або унiверситетське пiдприємництво, яке ґрунтується на ринкових вiдносинах, поширюваних академiчним капiталiзмом у сферi наукової та освiтньої дiяльностi вищих навчальних закладiв, науково-дослiдних установ та iнших органiзацiй у цiй галузi. Важливою основою наукової роботи є застосування у нацiональних умовах теорiї потрiйної спiралi Г. Iцковiца iнновацiйного розвитку суспiльства. Наукова новизна полягає в тому, що автори: вивчили свiтовий досвiд iнновацiйних змiн у вищiй школi та науцi, що вiдбуваються в середовищi академiчного капiталiзму; сформулювали та запропонували теоретичнi данi для нових пiдходiв у розумiннi iнновацiйних перетворень у сферi вищої освiти та науки, якi є економiчними категорiями та вiдбуваються згiдно iз законами ринку; запропонували пiдходи для подальшої iнновацiйної реформи вищої освiти та науки в контекстi академiчного капiталiзму.

Посилання

Ezell S. The Bayh-Dole Act’s Vital Importance to the U.S. Life-Sciences Innovation System // Information Technology and Innovation Foundation (IFIF), 2019, March 4. [Електронний ресурс]: https://itif.org/publications/2019/03/04/bayh-dole-acts-vital-importance-us-life-sciences-innovation-system (Дата звернення: 20.08.2021).

Slaughter S., Leslie, L. Academic capitalism. Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore, MA, The John Hopkins University Press, 1997, 276 p.

Slaughter S., Rhoades G. Academic Capitalism and the New Economy. Markets, State and Higher Education. The Johns Hopkins University Press, 2009. 384 p.

Schumpeter J.A. The Theory of Economic Development: An Inquiry into Pro™ts, Capital, Credits, Interest, and the Business Cycle. Transaction Publishers, Piscataway, 1934, 255 p.

Fagerberg J. A Guide to Schumpeter, 2008. P. 20–22. [Електронний ресурс]: https://www.researchgate.net/publication/270794018_A_Guide_to_Schumpeter (Дата звернення: 20.08.2021).

Schumpeter J.A. Capitalism, Socialism and Democracy. Routledge, 1976, 437 p.

Mensch G. Stalemate in technology: innovations overcome the depression. Cambridge, Mass.: Ballinger Pub. Co., 1979, 241 p.

Romanovskyi O., Romanovska Yu. Higher educational innovatics as the newest interdisciplinary direction of higher school and higher education science // Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 2020. № 17 (2020), 83–101.[Електронний ресурс]: http://iscs-journal.npu.edu.ua/article/view/216975 (Дата звернення: 25.08.2021).

Romanovskyi, O. O., Romanovska, Y. Y., Romanovska, O. O., & Makhdi, M. E. 2021 Higher education innovatics: management of innovation in the sphere of higher education and science. Journal of Social Transformation and Education, 2 (2), 47–76. [Електронний ресурс]: http://journals.theapra.org/index.php/jste/article/view/37 (Дата звернення: 25.08.2021).

OECD. Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills. OECD Publishing, Paris, 2016. 150 p.[Електронний ресурс]: https://www.oecd.org/education/ceri/GEIS2016-Background-document.pdf (Дата звернення: 25.08.2021).

Clark B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformations. Oxford, Pergamon–Elsevier Science, 1998. 180 p.

Clark B.R. Collegial Entrepreneurialism in Proactive Universities: Lessons from Europe // Change: The Magazine of Higher Learning, 2000. 32(1), 10–19. [Електронний ресурс]: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00091380009602704 (Дата звернення: 20.08.2021).

Clark B.R. Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts. The Society for Research into Higher Education & Open University Press. England, McGraw–Hill, 2004, 232 p.

Etzkowitz H. Innovation in Innovation: The Triple Helix of University-Industry-Government Relations // Social Science Information, 2003. 42 (3), 293–337. [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1177/05390184030423002 (Дата звернення: 20.08.2021).

Etzkowitz H. The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action. New York & London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2008, 164 p.

Etzkowitz H. Is Silicon Valley a global model or unique anomaly? // Industry and Higher Education, 2019. № 33 (2), 83–95. [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1177/0950422218817734 (Дата звернення:20.08.2021).

Viale R., Etzkowitz H. The Capitalization of Knowledge. A Triple Helix of University-Industry-Government. Edward Elgar Publishing, 2010, 368 p.

Dzisah J., Etzkowitz H. The Age of Knowledge: The Dynamics of Universities, Science and Societies. — Leiden-Boston, Brill, 2012, 360 p.

Cadorin E. та iн. Science Parks and the Attraction of Talents: Activities and Challenges / Eduardo Cadorin, Magnus Klofsten, Alberto Albahari, Henry Etzkowitz // Triple Helix Journal, 2019 (6), 36–68. [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1163/21971927-00601002 (Дата звернення: 20.08.2021).

Grajek S. How Colleges and Universities Are Driving to Digital Transformation Today / by Susan Grajek // EDUCAUSE Review — Special Report (2020, January 27). [Електронний ресурс]: https://er.educause.edu/articles/2020/1/how-colleges-and-universities-are-driving-to-digital-transformation-today (Дата звернення: 20.08.2021).

Jessop B. On academic capitalism. // Critical Policy Studies, 2018. 12(1), 104–109. [Електронний ресурс]: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19460171.2017.1403342?needAccess=true (Дата звернення: 20.08.2021).

Somers P. та iн. Academic capitalism and the entrepreneurial university: some perspectives from the Americas // Rotero, Joacёoba, 2018.43(1), 21–42. [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.18593/r.v43i1.13088 (Дата звернення: 25.08.2021).

Sigahi T.F.A.C., Saltorato P. Academic capitalism: distinguishing without disjoining through classiыcation schemes // High Education, 2020. 80, 95–117. — [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1007/s10734-019-00467-4 (Дата звернення: 25.08.2021).

MuЁnch R. Academic Capitalism. Oxford University Press, 2020. [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.15 (Дата звернення: 25.08.2021).

The structure of the European education systems 2020/21. [Електронний ресурс] https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f4784939-1f15-11eb-b57e-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-224632675 (Дата звернення: 25.08.2021).

Cai, Y.; Ma, J.; Chen, Q. Higher Education in Innovation Ecosystems. Sustainability, 2020, 12, 4376. [Електронний ресурс]: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/11/4376 (Дата звернення: 20.08.2021).

Granstrand, O., and Holgersson, M. Innovation ecosystems: A conceptual review and a new deыnition, Technovation, 2020, 90–91, 102098, [Електронний ресурс]: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2019.102098 (Дата звернення: 30.08.2021).

Gjerding, Allan Nжs. Entrepreneurial University — Myth or Reality. Glasgow: University of Strathclyde, 2005. [Електронний ресурс]: http://vbn.aau.dk/files/86749/Entrepreneurial%20University%20%20Myth%20or%20Reality.pdf (Дата звернення: 16.05.2018 ).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-25

Номер

Розділ

Сучаснi аспекти освiти