МІЖКУЛЬТУРНА EBAЛЮAЦIЯ: КОНТЕНТ ПОНЯТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2025.26.139Ключові слова:
евалюація, культурна евалюація, дослідження евалюації, евалюація цінностейАнотація
В епоху зростаючої глобалізації інтенсифікується проблематика міжнародних проєктів, які потребують міжкультурної евалюації. Зростаюча потреба в міжкультурній евалюації стимулює її використання професійними експертами в усьому світі, зокрема в університетах, дослідницьких інститутах, державних установах, школах та в економічному секторі. Цей вид евалюаційних досліджень все частіше використовується для визначення цінностей діяльності, програм і послуг сфер, що поєднують культури в різних сферах, таких як міжнародна співпраця, зовнішня торгівля, міжнародний освітній і науковий обміни, питання міжнародної безпеки, а також туризм, охорона здоров’я та страхові послуги. Однак це вимагає особливого підходу до досліджень, заснованои на оцінці спільно узгоджених критеріїв, які часто є результатом тривалих і вправних переговорів, взаємодії та діалогу представників рзномнітних культурних традицій. Це можливо в умовах рефлексії первинного розуміння взаємозв'язку індивіда та його культури, а згодом відносин між окремими культурнии системами.
Посилання
. Cullingford C., 1997. Assessment versus Evaluation. London. CASSELL.
. Feurstein M. T. 1991. Partners in Evaluation: Evaluating Development and Community Programmes with Participants. London. MacMillan.
. Freeman J. 1994. Participatory Evaluations: Making Projects Work, „Dialogue on Development”, International Centre, The University of Calgary, Canada, Technical paper no. 94/21994
. Guba E. G., Lincoln Y. S. 1989. Fourth generation evaluation. London. Sage Publications.
. Gujit I. 2014. Participatory Approaches, Methodological Briefs: Impact Evaluation 5, UNICEF Office of Research, Florence.
. Hamond B. Van, Haccou R., (red.). 2013. Zdobywanie i ewaluacja kompetencji społecznych. Projekt Atlas, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
. Hogan R. L. 2007. The historical development of program evaluation: Exploring the past and present. “Online Journal of Workforce Education & Development”. 2 (4).
. Jaskuła S. 2011. Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni. Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy / (red.) B. Niemierko, M. K. Szmigiel. Kraków. Wyd. Grupa Tomami.
. Jaskuła S. 2016. Dialog w ewaluacji międzykulturowej. Mosty nadziei. Jagiellońskie inspiracje dialogu międzykulturowego. / (red.) L. Korporowicz, P. Plichta. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
. Jaskuła S. 2013. Metodologia procesu ewaluacyjnego. Ewaluacja programów operacyjnych – aspekty teoretyczne, metodologiczne i praktyczne / (red.) S. Ernest, A. Etmańska, J. Konkel, J. Rudnicka, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Toruń.
. Jaskuła S. 2012 Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej). Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne / (red.) B. Niemierko, M. K. Szmigiel. Kraków. Wyd. Grupa Tomami.
. Jaskuła S. 2010. O potrzebie re-ewaluacji w społeczeństwie nadmiaru informacji. Ewaluacja programów operacyjnych – konteksty, dylematy, praktyki / (red.) K. Kasprzyk, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Toruń.
. Jaskuła S. 2013 Pedagogika ewaluacji, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja". Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Nr 4 (64). S. 45-54.
. Jaskuła S., Korporowicz L. 2014. Odrębność i współgranie. Polskie relacje diagnostyki i ewaluacji edukacyjnej, „Ruch Pedagogiczny” 2.
. Joint Committee on Standards for Educational Evaluation 1981: Standards for Evaluations of Educational Programs, Projects and Materials, McGraw-Hill, New York.
. Kalaga W. (red.). 2007. Dylematy wielokulturowości. Universitas. Kraków.
. Kierzkowski T. 2002. Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Warszawa.
. Korporowicz L. 2010. Interakcyjna misja ewaluacji. Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty / (red.) G. Mazurkiewicz. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
. Korporowicz L. 2012. Refleksja jako działanie. O stałej potrzebie przełamywania redukcji w pojmowaniu badań ewaluacyjnych w edukacji / (red.) B. Niemierko, M. K. Szmigiel. Kraków.Wyd. Grupa Tomami.
. Korporowicz L. 2010. Współczesne koncepcje ewaluacji w kontekście wyzwań rozwoju regionalnego. Ewaluacja programów operacyjnych na poziomie regionalnym – teoria i praktyka, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, Opole
. Lewowicki T., A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.). 2011. Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
. Nikitorowicz J. 1995 Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Uniwersyteckie ‘Trans Humana’, Białystok 1995
. Participatory Dialogue: Towards a Stable, Safe and Just Society for All. 2007 United Nations. 168 p. URL: https://www.un.org/esa/socdev/publications/prtcptry _dlg(full_version).pdf (Accessed: 10.01.2024).
. Simons H. 1987. Getting to Know School in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation, The Falmer Press, London.
. Yevtukh V. 2012. Intercultural Dialogue: Efficient Construct of the Integrative Development of Polyethnic Societies. Mobility of cultures, (ed.) L. Korporowicz, „Politeja”, 20/1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).





