ВІКОВА ДИНАМІКА КОГНІТИВНИХ СТИЛІВ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2025.26.105

Ключові слова:

когнітивний стиль, полезалежність-поленезалежність, імпульсивність-рефлективність, динаміка, молодший шкільний вік

Анотація

Перспективним напрямом підвищення якості освіти є впровадження в практику  навчання ідей стильового підходу, зокрема, врахування когнітивно-стильових особливостей суб’єкта навчання.  У визначенні вікової динаміки  когнітивних стилів найменш дослідженим є період дошкільного та молодшого шкільного віку. Мета статті – представити результати дослідження психологічних особливостей когнітивних стилів полезалежність-поленезалежність та імпульсивність-рефлективність у дітей молодшого шкільного віку. Застосовувалися методики «Фігури Готтшальдта», «Порівняння схожих малюнків» Дж. Кагана. Виходячи із положення щодо квадриполярності когнітивних стилів, для виділення когнітивно-стильових субгруп був використаний кластерний аналіз за методом Уорда. Вибірка складалася із 239 учнів 1-4 класів навчальних закладів міста Києва. Аналіз динаміки прояву когнітивних стилів у молодших школярів на різних етапах навчання виявив різницю змін когнітивних стилів на цьому віковому етапі. Когнітивний стиль полезалежність-поленезалежність у молодшому шкільному віці  знаходиться у стадії активного становлення, відбувається зростання поленезалежності, але нерівномірно на різних етапах навчання. Когнітивний стиль імпульсивність-рефлективність проявляє стійкість  у молодшому шкільному віці. Визначена динаміка розподілу молодших школярів за поєднаними когнітивно-стильовими групами. Проаналізовані статеві особливості прояву когнітивних стилів у молодших школярів.

Посилання

Bushuieva, T.V., Averianova, A.M. 2020. Kohnityvnyi styl ta vlastyvosti uvahy osobystosti. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Seriia 12. Psykholohichni nauk.11 (56). 36-47.

Dolynska, L., Naumova, Yu., & Shevchenko, N. 2020. Psykholinhvistychni osoblyvosti zasvoiennia studentamy vizualno-semantychnoho obrazu iierohlifu pry vyvchenni yaponskoi movy. Psycholinguistics. Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University. 27 (1), 30–51.

Herasymenko, V.V. 2020. Naukovi pidkhody do vyvchennia problemy proiavu kohnityvnykh styliv u yunatskomu vitsi. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka. Psykholohiia navchannia. Henetychna psykholohiia. Medychna psykholohiia. Kh. 34. 42-55.

] Ivanova, I. O., Martyniuk, I. A. 2021. Styl myslennievoi diialnosti suchasnoi studentskoi molodi yak naukovo-praktychna problema. Naukovyi zhurnal Humanitarni studii: pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 12(3), 32-42.

Koval, I. V. 2018. Kohnityvni styli yak indyvidualno-psykholohichni peredumovy ovolodinnia inozemnoiu movoiu u vyshchomu navchalnomu zakladi. Zbirnyk naukovykh prats" Problemy suchasnoi psykholohii", (40), 174-184.

Kostruba, N., Hoshovskyi, Ya. 2020. Kohnityvno-stylova kharakterystyka komunikatyvnoi kompetentnosti studenta. Psykholohichni perspektyvy, (35), 68–82. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-68-82

Palii, A.A. 2011. Kohnityvno-stylovi determinanty indyvidualnosti. Problemy suchasnoi psykholohii. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H.S.Kostiuka APN Ukrainy. (11). 584-596.

Popova, M. 2019. Znachushchist kohnityvnykh styliv dlia riznykh sfer profesiinoi diialnosti. Problemy suchasnoi psykholohii,.Zbirnyk naukovykh prats (46), 308–326.

Saks, M. 1985.Sushchestvuiut ly kohnytyvnыe styly u dvukh–trekhletnykh detei? Uchenыe zapysky Tartuskoho unyversyteta. Tartu, 722. 80–97.

Synyshyna, V. 2022. Vplyv kohnityvno-stylovykh kharakterystyk piznavalnoi sfery na zhyttiediialnist osobystosti. Naukovi perspektyvy (Naukovì perspektivi), (10 (28)).

Skorynina, O.V. 2002. Kohnityvnyi styl yak chynnyk rozvytku pamiati molodshoho shkoliara. Avtoref. dyss… kand. psykhol. nauk. Kyiv.

Stovba, N.I. 2010. Vplyv kohnityvno-stylovykh osoblyvostei uchnia na rozuminnia tekstu. Nauka i osvita. Naukovo-praktychnyi zhurnal. Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho. (10), 266 – 269.

Kholodnaia, M. A. 2004. Kohnytyvnaia psykholohyia. Kohnytyvnыe styly.

Backhaus, K., Erichson, B., Gensler, S., Weiber, R., & Weiber, T. 2023. Cluster analysis. In Multivariate Analysis: An Application-Oriented Introduction (pp. 453-532). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden

Bagheri Masoudzade, A., & Fatehi Rad, N. 2021. Cognitive Styles and Sub-Skills: A Study on the Relationship between Reflectivity/Impulsivity Dimension and Vocabulary/Grammar Development among EFL Learners. Curriculum Research, 2(4), 1-10. https://journals.iau.ir/article_693264.html (Accessed: 12.01.2025)

] Cionini, L., Magaro, P., Smith, P., & Velecogna, F. 1979. Relationship between Sex, Age, Education and Field-Dependence: A Cross-Cultural Comparison. Perceptual and motor skills, 49(2), 581-582. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/514779/ (Accessed: 12.01.2025)

Chan, J. S., & Yan, J. H. 2018. Age-Related Changes in Field Dependence–Independence and Implications for Geriatric Rehabilitation: A Review. Perceptual and motor skills, 125(2), 234-250.

Eisner, D. A. 1972. Developmental relationships between field independence and fixity-mobility. Perceptual and Motor Skills, 34(3), 767-770. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0031512518754422 (Accessed: 12.01.2025)

Gaines, R. 1975. Developmental perception and cognitive styles: From young children to master artists. Perceptual and Motor Skills, 40, 983-998.

Gupta, A. 2020. Values and ethics: Attributes influencing self-esteem and cognitive style of adolescents. Int. J. Home Sci, 6, 384-388.

Hatachi, T., Kato, C., & Otsuka, Y. 2020. Cluster analysis of psychological characteristics in elite level rugby players who belong to companies. In 2020 Eighth International Symposium on Computing and Networking Workshops (CANDARW) (pp. 248-253). IEEE.

Haywood, K., Teeple, J., Givens, M., & Patterson, J. 1977. Young children's rod-and-frame test performance. Perceptual and Motor Skills, 45(1), 163-169.

He, X., & Li, Y. 2023. Effect of learning methods and cognitive characteristics on preschoolers’ online English attainment. Education and Information Technologies, 1-19.

Ho, S., & Kozhevnikov, M. 2023. Cognitive style and creativity: The role of education in shaping cognitive style profiles and creativity of adolescents. British Journal of Educational Psychology, e12615.

Hsieh, S., Yao, Z. F., Yang, M. H., Yang, C. T., & Wang, C. H. 2020. Diffusion tensor imaging revealing the relation of age-related differences in the corpus callosum with cognitive style. Frontiers in human neuroscience, 14, 285.

Kholid, M. N., Hamida, P. S., Pradana, L. N., & Maharani, S. 2020. Students ‘critical thinking depends on their cognitive style. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(1), 1045-1049.

Larsen, W. W. 1982. The relationship of reflection-impulsivity to intelligence and field dependence in older adults. The Journal of Psychology, 111(1), 31-34.

Lee, J. A., & Pollack, R. H. 1978. The effects of age on perceptual problem-solving strategies. Experimental Aging Research, 4(1), 37-54.

Lu, W. L., Dostálová, N., Lacko, D., Šašinková, A., & Šašinka, Č. 2023. From reading style to cognitive style and its possible application: an eye-tracking and CFT approach. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 8(1), 22.

Messer, B. 1976. Reflection-Impulsivity: A review. Psychol. Bulletin. 83(6), 1026-1052.

Pazhakh, A., & Atabakhsh, S. 2023. Exploring into Spin-Off Approaches, Personality Types and Cognitive Styles: A Case on Iranian EFL Elementary Learners’ Reading Comprehension Skill. Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies, 8(1), 41-66.

Rusdi, M., Fitaloka, O., Basuki, F. R., & Anwar, K. 2020. Mathematical Communication Skills Based on Cognitive Styles and Gender. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 847-856.

Sholahuddin, A., Susilowati, E., Prahani, B. K., & Erman, E. 2021. Using a Cognitive Style-Based Learning Strategy to Improve Students' Environmental Knowledge and Scientific Literacy. International Journal of Instruction, 14(4), 791-808.

Son, A. L., & Fatimah, S. 2020. Students' Mathematical Problem-Solving Ability Based on Teaching Models Intervention and Cognitive Style. Journal on Mathematics Education, 11(2), 209-222.

Vaught, G. M., Pittman, M. D., & Roodin, P. A. 1975. Developmental curves for the portable rod-and-frame test. Bulletin of the Psychonomic Society, 5, 151-152.

Witkin, H. A., Goodenough, D. R., & Karp, S. A. 1967. Stability of cognitive style from childhood to young adulthood. Journal of personality and social psychology, 7(3p1), 291.

Witkin, H. A., Goodenough, D. R. 1981. Cognitive styles: essence and origins. Field dependence and field independence. Psychol. Issues (51):1-141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-06

Номер

Розділ

Педагогiчна психологiя