ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ В УМОВАХ ВІЙНИ
Ключові слова:
психологічний розвиток в умовах війни, соціально-психологічний розвиток, інтелектуальний розвиток, патріотизм, моральна стійкість, громадянська свідомістьАнотація
Мета статті полягає в тому, щоб на основі концепції психологічного розвитку особистості в умовах війни схарактеризувати специфіку основних його напрямів у травмівних реаліях сьогодення. Показано, що в умовах війни розвиток особистості в контексті шкільної освіти набув принципового значення, бо він спрямовується не тільки на здобуття знань, але й на формування в українських учнів патріотизму, моральності, стійкості, адаптивності, лідерських якостей тощо. Висвітлено основні напрями психічного розвитку учнів: соціально-психологічний, моральний, інтелектуальний розвиток, розвиток здатності до самостійного учіння, громадянська свідомість особистості; показано специфіку їх трансформації в умовах воєнного стану.
Ефективність запропонованої концепції забезпечується її спрямованістю на продуктивну адаптацію основоположних принципів розвитку школярів в освітньому середовищі до сучасних реалій воєнного стану. Основна її перевага полягає в тому, що зазначена концепція постає інструментом підтримки та зміцнення ментального здоров’я учнів, конструювання життєво необхідних ресурсів для проживання та асиміляції досвіду, пов’язаного з війною.
Врахування запропонованої концепції при конструюванні змісту шкільної освіти сприятиме не лише особистісному зростанню молодого покоління, але й формуванню здатності до самостійної відповідальної діяльності у мінливих умовах суспільного розвитку.
Посилання
. Archambault L., Heather L. & Rice K. 2022. Pillars of online pedagogy: A framework for teaching in online learning environments. Educational Psychologist, 57:3, 178–191. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2051513
. Ball G.A. 2006. Psikhologiya v ratsiogumanisticheskoy perspektive: Izbrannyye raboty Kiev: Osnova. 40 s. [Psychology in a rationally humanistic perspective: Selected works].
. Boryshevsky M. Y. (Red.) 2006. Psykholohichni zakonomirnosti rozvytku hromadyanskoyi spryamovanosti osobystosti. Kyiv : Milenium, 200 s. [Psychological patterns of the development of personality civic orientation]
. Chepeleva N. V. (Red.) 2016. Samoproektuvannya osobystosti u dyskursyvnomu prostori: monohrafiya. Kyiv : Pedahohichna dumka. 232 s. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/704560/1/mono16_4_f.pdf (data zvernennia: 12.11.2023) [Self-designing of personality in discursive space: monograph].
. Chepeleva N. V., & Rudnytska S. Yu. 2017. Normatyvna model samoproektuvannya osobystosti. Nauka i osvita. №11. S. 105–113. [Regulatory model of self-designing of personality].
. Chepeleva Natalia. 2019. Rozvyazuvannya smyslovykh zadach yak chynnyk samoproektuvannya osobystosti. Aktualni problemy psykholohiyi: Psykholohichna teoriya i tekhnolohiya navchannya = Actual problems of psychology: psychological theory and technology of education. Vyp. 8, 10. S. 300–313. [Semantic problem solving as a factor of self – designing].
. Chepeleva Natalia. 2023. Rozvyazannya smyslovykh zadach u zhyttyeviy kompetentnosti osobystosti Tekhnolohiyi rozvytku intelektu = Technologies of intetellect development, Vol. 7, 1 (33). http://doi.org/10.31108/3.2023.7.1.6 [Solving of sense problems in the life competence of personality].
. Chepeleva N. V. 2024. Osoblyvosti zhyttyevoyi kompetentnosti v umovakh viyny. Tekhnolohiyi rozvytku intelektu = Technologies of intetellect development. Tom. 8. №1 (35). https://doi.org/10.31108/3.2024.8.1.2 [Features of vital competence in war conditions].
. Datta S. 2023. Psychological Implications of Virtual Learning Environments: Perspectives in the Post-Covid Period. Psychology & Psychological Research International Journal (PPRIJ). Volume 8. 1. https://doi.org/10.23880/pprij-16000323.
. Desjardins R. 2008. Researching the Links Between Education and Well-being. European Journal of Education. 43(1). P. 23–35. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2007.00333.x.
. Elmesky R. 2021. Humanizing science education, wellness and a more just world. Cultural Studies of Science Education. 16(4). P. 1–10. https://doi.org/10.1007/s11422-021-10077-1.
. Florence M., & Borup J. 2022. Online learner engagement: Conceptual definitions, research themes, and supportive practices. Educational Psychologist. 57:3. P. 162–177. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2089147.
. Greenhow С., Graham C. R., & Koehler M. J. 2022. Foundations of online learning: Challenges and opportunities, Educational Psychologist. 57:3. P. 131–147. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2090364.
. Hallahan D. P., & Kauffman J. M. 2021. Special and inclusive education: Perspectives, challenges and prospects. Education Sciences. 11(7). P. 362. https://doi.org/10.3390/educsci11070362.
. Kostyuk G. S. 1989. Navchalno-vykhovnyy protses i psykhichnyy rozvytok osobystosti. Kyiv : Rad. School. 608 s. [Educational process and mental development of personality].
. Maksymenko S. D. 2019. Aktualni problemy henetychnoyi psykholohiyi. Aktualni problemy psykholohiyi : zb. nauk. pr. In-tu psykholohiyi imeni H. S. Kostyuka NAPN Ukrayiny. = Actual problems of psychology: coll. Science. G.S. Kostyuk Institute of Psychology, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Tom VШ 10 S. 8–20. [Actual problems of genetic psychology].
. Maksymenko S. D. 2022. Teoretyko-metodolohichni problemy psykholohiyi XXI stolittya:henetyko-kreatyvnyy dyskurs. Visnyk NAPN Ukrayiny = Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Tom 4. 1. S. 1–11. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4105. [Theoretical and methodological problems of psychology of the 21st century: genetic and creative discourse].
. Mashbyts Yu. I. 2019. Psykholohichni mekhanizmy i tekhnolohiya navchannya. Kyiv: Interservis. 208 s. [Psychological mechanisms and technology of education.].
. Mehta R., & Aguilera E. 2020. A critical approach to humanizing pedagogies in online teaching and learning. The International Journal of Information and Learning Technology. 37(3). P. 109–120. https://doi.org/10.1108/IJILT-10-2019-0099.
. Mietule I., Purii H., Maksymova I., Shaikan A., Hushko S., & Kulishov V. 2023. Digital humanization of education in the light of geopolitical challenges. In Society. Integration. education. Proceedings of the International Scientific Conference. V.1. P. 373–384. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7160.
. Nilson L. B., & Goodson L. A. 2021. Online Teaching at Its Best: Merging Instructional Design with Teaching and Learning Research. Hoboken : John Wiley & Sons.
. O'Connor M., & Paunonen S. V. 2007. Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual Differences, 43(5), P. 971–990. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.03.017.
. Piaget, Jean (1975). L'équilibration des structures cognitives: problème central du développement. Paris: PUF.
. Polikarpova V., Shipelik V., & Krylova V. 2020. Digitalization of education: Save the human. In International Scientific Conference «Digitalization of Education: History, Trends and Prospects» (DETP 2020) Atlantis Press : Paris. P. 648–654 https://doi.org/10.2991/assehr.k.200509.116.
. Ramirez-Montoya M. S. 2020. Challenges for open education with educational innovation: A systematic literature review. Sustainability. 12(17). 7053. https://doi.org/10.3390/su12177053.
. Rutherford James. 2023, August 16. The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered. Educause Review. URL: https://er.educause.edu/articles/2023/8/the-design-of-hybrid-teaching-environments-10-questions-answered. (data zvernennia: 12.12.2023)
. Šerek J., & Machackova H. 2017. Role of school climate and personality in the development of Czech adolescents’ political self-efficacy, Applied Developmental Sciense. Vol. 23. Issue 3. P. 1–11. https://doi.org/10.1080/10888691.2017.1364163.
. Schvalb Yu. M. 2006. Ponyattya subyekta uchbovoyi diyalnosti. Lyudyna. Subyekt. Vchynok: Filosofsko-psykholohichni studiyi / Tatenko V. (red.). Kyiv: Lybid, S. 303–315. [The concept of the subject of learning activity].
. Smulson M. L. 2003. Psykholohiya rozvytku intelektu. Kyiv: Nora Druk, 298 s. [Psychology of intellect development].
. Smulson M. L. 2009. Intelekt i mentalni modeli svitu. Naukovi doslidzhennya kohnityvnoyi psykholohiyi. Natsionalny universytet “Ostroh” = Scientific studies of cognitive psychology. Ostroh National University. 12. S. 38–49. [Intellect and mental models of the world].
. Smulson M. L. (Red.) 2012. Dystantsiyne navchannya: psykholohichni zasady. Kirovograd : Imex-Ltd. 240 s. [Distance learning: psychological foundations].
. Smulson M. L. (Red.). 2015. Intelektualnyy rozvytok doroslykh u virtualnomu osvitnomu prostori. Kyiv: Pedahohichna dumka, 221 s. URL: http://lib.iitta.gov.ua/10064. [Intellectual development of adults in the virtual educational space]. (data zvernennia: 12.11.2023)
. Smulson M. 2019. Psychological mechanisms of adult intellect and subjectness development. Smulson M., O. Volobuieva, M. Tomchuk, L. Lytvynchuk, O. Makhlai, A. Fedyk, & T. Scherban. Psychology of personality professional development : monograph. Lviv – Toruń : Liga-Pres. P. 1-23. https://doi.org/10.36059/ 978-966-397-150-6/1-23
. Smulson M. L. (Red.) 2021. Psykholohichni mekhanizmy stanovlennya subyektnosti doroslykh u virtualnomu prostori. Lviv: Viktoria Kundelska Publ. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728329. [Psychological mechanisms of the adult subjectivity formation in the virtual space]. (data zvernennia: 12.11.2023)
. Zlyvkov V. L., Lukomska S. O. 2023. Sotsialna ta osobystisna militarna identychnist ukrayintsiv v umovakh viyny. Visnyk Khersonskoho Derzhavnoho Universytetu. Seriya Psykholohichni nauky = Bulletin of Kherson State University. Series Psychological Sciences. 3. S. 64–70. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2023-3-4 [Social and personal military identity of Ukrainians in war].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).