ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

Ключові слова:

психологічний розвиток в умовах війни, соціально-психологічний розвиток, інтелектуальний розвиток, патріотизм, моральна стійкість, громадянська свідомість

Анотація

Мета статті полягає в тому, щоб на основі концепції психологічного розвитку особистості в умовах війни схарактеризувати специфіку основних його напрямів у травмівних реаліях сьогодення. Показано, що в умовах війни розвиток особистості в контексті шкільної освіти набув принципового значення, бо він спрямовується не тільки на здобуття знань, але й на формування в українських учнів патріотизму, моральності, стійкості, адаптивності, лідерських якостей тощо. Висвітлено основні напрями психічного розвитку учнів: соціально-психологічний, моральний, інтелектуальний розвиток, розвиток здатності до самостійного учіння,  громадянська свідомість особистості; показано специфіку їх трансформації в умовах воєнного стану.

Ефективність запропонованої концепції забезпечується її спрямованістю на продуктивну адаптацію основоположних принципів розвитку школярів в освітньому середовищі до сучасних реалій воєнного стану. Основна її перевага полягає в тому, що зазначена концепція постає інструментом підтримки та зміцнення ментального здоров’я учнів, конструювання життєво необхідних ресурсів для проживання та асиміляції досвіду, пов’язаного з війною.

Врахування запропонованої концепції при конструюванні змісту шкільної освіти сприятиме не лише особистісному зростанню молодого покоління, але й формуванню здатності до самостійної відповідальної діяльності у мінливих умовах суспільного розвитку.

Біографія автора

Людмила Ширяєва, Drahomanov Ukrainian State University

Ph.D. in Psychology, Professor, Professor of Department of Social Psychology

Посилання

. Archambault L., Heather L. & Rice K. 2022. Pillars of online pedagogy: A framework for teaching in online learning environments. Educational Psychologist, 57:3, 178–191. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2051513

. Ball G.A. 2006. Psikhologiya v ratsiogumanisticheskoy perspektive: Izbrannyye raboty Kiev: Osnova. 40 s. [Psychology in a rationally humanistic perspective: Selected works].

. Boryshevsky M. Y. (Red.) 2006. Psykholohichni zakonomirnosti rozvytku hromadyanskoyi spryamovanosti osobystosti. Kyiv : Milenium, 200 s. [Psychological patterns of the development of personality civic orientation]

. Chepeleva N. V. (Red.) 2016. Samoproektuvannya osobystosti u dyskursyvnomu prostori: monohrafiya. Kyiv : Pedahohichna dumka. 232 s. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/704560/1/mono16_4_f.pdf (data zvernennia: 12.11.2023) [Self-designing of personality in discursive space: monograph].

. Chepeleva N. V., & Rudnytska S. Yu. 2017. Normatyvna model samoproektuvannya osobystosti. Nauka i osvita. №11. S. 105–113. [Regulatory model of self-designing of personality].

. Chepeleva Natalia. 2019. Rozvyazuvannya smyslovykh zadach yak chynnyk samoproektuvannya osobystosti. Aktualni problemy psykholohiyi: Psykholohichna teoriya i tekhnolohiya navchannya = Actual problems of psychology: psychological theory and technology of education. Vyp. 8, 10. S. 300–313. [Semantic problem solving as a factor of self – designing].

. Chepeleva Natalia. 2023. Rozvyazannya smyslovykh zadach u zhyttyeviy kompetentnosti osobystosti Tekhnolohiyi rozvytku intelektu = Technologies of intetellect development, Vol. 7, 1 (33). http://doi.org/10.31108/3.2023.7.1.6 [Solving of sense problems in the life competence of personality].

. Chepeleva N. V. 2024. Osoblyvosti zhyttyevoyi kompetentnosti v umovakh viyny. Tekhnolohiyi rozvytku intelektu = Technologies of intetellect development. Tom. 8. №1 (35). https://doi.org/10.31108/3.2024.8.1.2 [Features of vital competence in war conditions].

. Datta S. 2023. Psychological Implications of Virtual Learning Environments: Perspectives in the Post-Covid Period. Psychology & Psychological Research International Journal (PPRIJ). Volume 8. 1. https://doi.org/10.23880/pprij-16000323.

. Desjardins R. 2008. Researching the Links Between Education and Well-being. European Journal of Education. 43(1). P. 23–35. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2007.00333.x.

. Elmesky R. 2021. Humanizing science education, wellness and a more just world. Cultural Studies of Science Education. 16(4). P. 1–10. https://doi.org/10.1007/s11422-021-10077-1.

. Florence M., & Borup J. 2022. Online learner engagement: Conceptual definitions, research themes, and supportive practices. Educational Psychologist. 57:3. P. 162–177. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2089147.

. Greenhow С., Graham C. R., & Koehler M. J. 2022. Foundations of online learning: Challenges and opportunities, Educational Psychologist. 57:3. P. 131–147. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2090364.

. Hallahan D. P., & Kauffman J. M. 2021. Special and inclusive education: Perspectives, challenges and prospects. Education Sciences. 11(7). P. 362. https://doi.org/10.3390/educsci11070362.

. Kostyuk G. S. 1989. Navchalno-vykhovnyy protses i psykhichnyy rozvytok osobystosti. Kyiv : Rad. School. 608 s. [Educational process and mental development of personality].

. Maksymenko S. D. 2019. Aktualni problemy henetychnoyi psykholohiyi. Aktualni problemy psykholohiyi : zb. nauk. pr. In-tu psykholohiyi imeni H. S. Kostyuka NAPN Ukrayiny. = Actual problems of psychology: coll. Science. G.S. Kostyuk Institute of Psychology, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Tom VШ 10 S. 8–20. [Actual problems of genetic psychology].

. Maksymenko S. D. 2022. Teoretyko-metodolohichni problemy psykholohiyi XXI stolittya:henetyko-kreatyvnyy dyskurs. Visnyk NAPN Ukrayiny = Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Tom 4. 1. S. 1–11. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4105. [Theoretical and methodological problems of psychology of the 21st century: genetic and creative discourse].

. Mashbyts Yu. I. 2019. Psykholohichni mekhanizmy i tekhnolohiya navchannya. Kyiv: Interservis. 208 s. [Psychological mechanisms and technology of education.].

. Mehta R., & Aguilera E. 2020. A critical approach to humanizing pedagogies in online teaching and learning. The International Journal of Information and Learning Technology. 37(3). P. 109–120. https://doi.org/10.1108/IJILT-10-2019-0099.

. Mietule I., Purii H., Maksymova I., Shaikan A., Hushko S., & Kulishov V. 2023. Digital humanization of education in the light of geopolitical challenges. In Society. Integration. education. Proceedings of the International Scientific Conference. V.1. P. 373–384. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7160.

. Nilson L. B., & Goodson L. A. 2021. Online Teaching at Its Best: Merging Instructional Design with Teaching and Learning Research. Hoboken : John Wiley & Sons.

. O'Connor M., & Paunonen S. V. 2007. Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual Differences, 43(5), P. 971–990. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.03.017.

. Piaget, Jean (1975). L'équilibration des structures cognitives: problème central du développement. Paris: PUF.

. Polikarpova V., Shipelik V., & Krylova V. 2020. Digitalization of education: Save the human. In International Scientific Conference «Digitalization of Education: History, Trends and Prospects» (DETP 2020) Atlantis Press : Paris. P. 648–654 https://doi.org/10.2991/assehr.k.200509.116.

. Ramirez-Montoya M. S. 2020. Challenges for open education with educational innovation: A systematic literature review. Sustainability. 12(17). 7053. https://doi.org/10.3390/su12177053.

. Rutherford James. 2023, August 16. The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered. Educause Review. URL: https://er.educause.edu/articles/2023/8/the-design-of-hybrid-teaching-environments-10-questions-answered. (data zvernennia: 12.12.2023)

. Šerek J., & Machackova H. 2017. Role of school climate and personality in the development of Czech adolescents’ political self-efficacy, Applied Developmental Sciense. Vol. 23. Issue 3. P. 1–11. https://doi.org/10.1080/10888691.2017.1364163.

. Schvalb Yu. M. 2006. Ponyattya subyekta uchbovoyi diyalnosti. Lyudyna. Subyekt. Vchynok: Filosofsko-psykholohichni studiyi / Tatenko V. (red.). Kyiv: Lybid, S. 303–315. [The concept of the subject of learning activity].

. Smulson M. L. 2003. Psykholohiya rozvytku intelektu. Kyiv: Nora Druk, 298 s. [Psychology of intellect development].

. Smulson M. L. 2009. Intelekt i mentalni modeli svitu. Naukovi doslidzhennya kohnityvnoyi psykholohiyi. Natsionalny universytet “Ostroh” = Scientific studies of cognitive psychology. Ostroh National University. 12. S. 38–49. [Intellect and mental models of the world].

. Smulson M. L. (Red.) 2012. Dystantsiyne navchannya: psykholohichni zasady. Kirovograd : Imex-Ltd. 240 s. [Distance learning: psychological foundations].

. Smulson M. L. (Red.). 2015. Intelektualnyy rozvytok doroslykh u virtualnomu osvitnomu prostori. Kyiv: Pedahohichna dumka, 221 s. URL: http://lib.iitta.gov.ua/10064. [Intellectual development of adults in the virtual educational space]. (data zvernennia: 12.11.2023)

. Smulson M. 2019. Psychological mechanisms of adult intellect and subjectness development. Smulson M., O. Volobuieva, M. Tomchuk, L. Lytvynchuk, O. Makhlai, A. Fedyk, & T. Scherban. Psychology of personality professional development : monograph. Lviv – Toruń : Liga-Pres. P. 1-23. https://doi.org/10.36059/ 978-966-397-150-6/1-23

. Smulson M. L. (Red.) 2021. Psykholohichni mekhanizmy stanovlennya subyektnosti doroslykh u virtualnomu prostori. Lviv: Viktoria Kundelska Publ. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728329. [Psychological mechanisms of the adult subjectivity formation in the virtual space]. (data zvernennia: 12.11.2023)

. Zlyvkov V. L., Lukomska S. O. 2023. Sotsialna ta osobystisna militarna identychnist ukrayintsiv v umovakh viyny. Visnyk Khersonskoho Derzhavnoho Universytetu. Seriya Psykholohichni nauky = Bulletin of Kherson State University. Series Psychological Sciences. 3. S. 64–70. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2023-3-4 [Social and personal military identity of Ukrainians in war].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-24

Номер

Розділ

Педагогiчна психологiя