ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ РОЗУМІННЯ СТУДЕНТАМИ ТЕКСТІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2023.22.127Ключові слова:
читання, розуміння тексту, цифровізація навчання, читацька компетентність, система учбових задач, технологія навчання читаннюАнотація
Мета статті полягає в тому, що на основі концепції розуміння тексту як процесу засвоєння та породження смислів схарактеризувати інноваційну технологію розвитку в студентів читацької компетентності в умовах дистанційного, змішаного та офлайн навчання, що є запорукою формування в них читацької компетентності, яка лежить в основі оптимізації навчально-професійної діяльності майбутніх фахівців.
Ефективність запропонованої технології забезпечується орієнтованістю на систему учбових задач, які зумовлюють оволодіння читацькою діяльністю в повному обсязі та основними прийомами розуміння тексту будь-якого формату: вибір стратегії читання залежно від цілей і завдань читання, побудова смислової структури тексту, резюмування тексту, діалогічна взаємодія з текстом, коментування тексту, складання реферативних оглядів проблеми.
Основна перевага розробленої технології полягає в тому, що вона забезпечує оволодіння студентами основними прийомами читання в умовах цифровізації навчання та є вагомим чинником оптимізації їх навчально-професійної діяльності в сучасних умовах підготовки висококваліфікованих фахівців.
Запропонована технологія є продуктивним інструментарієм формування читацької компетентності студентів у процесі здійснення ними читацької діяльності в контексті усіх сучасних форматів навчання у виші: онлайн, офлайн, а також змішаного формату.
Посилання
. Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45-51. https://doi.org/10.33902/JPSP.2020261309
. Akcil, U., & Bastas, M. (2021). Examination of university students’ attitudes towards e-learning during the COVID-19 pandemic process and the relationship of digital citizenship. Contemp. Educ. Technol. 13:e291. doi: 10.30935/CEDTECH/9341
. Chase, S. (2011). Narrative inquiry: Still a field in the making. In N.Denzin & Y.Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research. (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
. Chepeleva, N.V. (2015). Tekst i chytach: posibnyk. [Text and reader: a guide]. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].
. Coiro, J. (2003). Reading comprehension on the Internet: expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies. The Reading Teacher, 56, 458-464.
. Coiro, J. (2011). Predicting reading comprehension on the internet. Journal of Literacy Research, 43(4), 352-392.
. Cranfield, Desireé, Andrea Tick, Isabella, M. Venter, Renette J. Blignaut, & Karen, Renaud (2021). Higher Education Students’ Perceptions of Online Learning during COVID-19 – A Comparative Study. Education Sciences, 11(8), 403. https://doi.org/10.3390/educsci11080403
. Crystal, D. (2004). Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
. Denton, C., Wolters, Ch., York, M., Swanson, E., Kulesz, P., & Francis, D. (2015). Adolescents’ use of reading comprehension strategies: Differences related to reading proficiency, grade level, and gender. Learning and Individual Differences, 37, 81-95. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.016
. Drigas, A., & Karyotaki, M. (2017). Attentional control and other executive functions. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(3), 219–233. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i03.6587
. Elvinia, A., & Ocana de Castro, M. (2017). The Use of Metacognitive Strategies to Enhance Reading Comprehension Skills. Cuadernos de Linguistica Hispanica, 29, 223-244.
. Faridah, I., Sari, F.R., Wahyuningsih, T., Oganda, F.P., & Rahardja, U. (2020, October). Effect digital learning on student motivation during Covid-19. In 2020 8th International Conference on Cyber and IT Service Management (CITSM), 1-5.
. Ferrara, K., Brunner H., & Whittemore, G. (1991). Interactive written discourse. Written Communication, 8, 8-34. https://doi.org/10.1177/0741088391008001002
. García-Morales, V., Garrido-Moreno, A., & Martín-Rojas, R. (2021). The Transformation of Higher Education After the COVID Disruption: Emerging Challenges in an Online Learning Scenario. Frontiers in psychology.
. Gilbert, J. (2017). A Study of ESL students' perceptions of their digital Reading. The Reading Matrix: An International Online Journal, 17.
. Graesser, А.С., Wiemer-Hastings, P., & Wiemer-Hastings, K. (2001). Constructing Inferences and Relations during Text Comprehension. In T.G.M. Sanders, J. Schilperoord, & W. Spooren (Eds.), Text representation: linguistic and psycholinguistic aspects (pp. 21-26). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins. https://doi.org/10.1075/hcp.8.14gra
. Hahne, C., Goldhammer, F., Kröhne, U., & Naumann, J. (2018). The role of reading skills in the evaluation of online information gathered from search engine environments. Computers in Human Behavior, 78, 223-234. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.004
. Holstein, J.A. & Gubrium, J.F. (2012). Introduction: establishing a balance. In Holstein, J.A., & Gubrium, J.F. (Eds.), Varieties of Narrative Analysis (pp. 1-12). Los Angeles: Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781506335117.n1
. Mason, L., Scrimin, S., Zaccoletti, S., Tornatora, M., & Goetz, T. (2018). Webpage reading: Psychophysiological correlates of emotional arousal and regulation predict multiple-text comprehension. Computers in Human Behavior, 87, 317-326. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.020
. McGee, P., & Reis, A. (2012). Blended Course Design: A Synthesis Of Best Practices. Journal of Asynchronous Learning Networks. 16(4). 7-22.
. Moore, J.L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). Internet and higher education e-learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.10.001
. Mustapha, I., Thuy Van, N., Shahverdi, M., Qureshi, M., & Khan, N. (2021). Effectiveness of Digital Technology in Education During COVID-19 Pandemic. ABibliometric Analysis. International Journal Of Interactive Mobile Technologies (Ijim), 15(08), 136. doi: 10.3991/ijim.v15i08.20415
. Pikhart, M., Al-Obaydi, L. H., & Rehman, M. A. (2022). A Quantitative Analysis of the Students’ Experience with Digital Media in L2 Acquisition. Psycholinguistics, 31(1), 118-140. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2022-31-1-118-140
. Rosen, L.D. (2007). Me, My Space, and I: Parenting the Net Generation Kindle Edition. St. Martin's Press.
. Smulson, M.L. (2009). Intelekt i mentalni modeli svitu. [Intellect and mental models of the world]. Naukovi doslidzhennya kohnityvnoyi psykholohiyi. – Scientific studies of cognitive psychology. Ostroh: Vyd-vo Natsionalʹnoho universytetu “Ostroh”, 12, 38-49 [in Ukrainian].
. Smulson, M.L. (2016). Rozvytok intelektu ta subyektnosti doroslykh u virtualʹnomu prostori. [Development of intellect and subject activity of adults in the virtual space]. Технології розвитку інтелекту. – Technologies of intellect development. 2, 2(13). Retrieved from http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/issue/view/18 [in Ukrainian].
. Tallent-Runnels, M.K., Thomas, J.A., Lan, W.Y., Cooper, S., Ahern, T.C., Shaw, S.M., & Liu, X. (2006). Teaching courses online: A review of the research. Review of Educational Research, 76(1), 93-135. https://doi.org/10.3102/00346543076001093
. Toffler, A. (1984). The Third Wave: The Classic Study of Tomorrow (1st Ed.) Mass Market Paperback.
. Van den Broek, P., Young, M., Tzeng, Y., & Linderholm, T. (1999). The landscape model of reading. In H. van Oostendorp & S.R. Goldman (Eds.). The Construction of Mental Representations During Reading (pp.71-98). Mahwah, NJ: Erlbaum.
. Yu-Chun Kuo, Andrew E. Walker, Kerstin E.E. Schroder, & Brian R. Belland (2014). Interaction, Internet self-efficacy, and self-regulated learning as predictors of student satisfaction in online education courses. The Internet and Higher Education, 35-50. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.10.001 Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751613000456
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).