ФЕНОМЕН ЗОБРАЖЕННЯ У ФІЛОСОФСЬКИХ ЕКСПЛОРАЦІЯХ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ І ЙОГАННА ВОЛЬФГАНТА ГЕТЕ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2023.22.087

Ключові слова:

культура зображення, Просвітництво, Сковорода, Гете, фарби, малюнок, око, самопізнання, природа

Анотація

АнотаціяНа матеріалі інтерпретацій феномену видимого і невидимого у працях Сковороди і Гете аналізуються витоки сучасної культури зображення, яка попри не порівняльні технічні і технологічні можливості зберігає деякі суперечливі моменти процесу секуляризації. Це знаходить прояв у постсекулярних тенденціях сьогодення, які несуть на собі відбиток ризиків і досягнень доби Просвітництва. Розглядаються трансформації платонізму і неоплатонізму у діалогах Сковороди, де зображення має амбівалентний функціональний потенціал: надає імпульсів для проникнення у царину невидимого і разом з цим приховує невидиме, створюючи ілюзії, вказуючи людині хибні шляхи і перспективи. Зосереджується увага на тому, як Сковорода обґрунтовує можливості подолати ці загрози і ризики через  трансформації тілесного на духовне. Сократівський імператив «Пізнай себе!» Сковорода перетворює на практичну вимогу подвійної герменевтики зображення, що здійснюється  через віру, яка відкриває шлях світла і змінює інтенціональність споглядання. Від зваблення барвами людина у своєму духовному розвиткові просувається справжньої гармонії кольорів, заданої творцем. Гете, на відміну від Сковороди, здебільшого зосереджується на реабілітації видимого як джерела пізнання і розвитку людської чуттєвості. Гете пропонує міждисциплінарний аналіз фарб і кольорів, акцентуючи взаємозв’язок їх фізичного, хімічного, психологічного і морально-етичного аспектів Обидва підходи містять у собі зародки сучасної культури зображення.

Посилання

. Panok Tetiana. (2022). H.S. Skovoroda v tvorchosti ukrainskykh khudozhnykiv. Novyi kolehium № 4. Kharkiv : KhNPU imeni H.S. Skovorody. S. 14-22.

. Popovych Myroslav. (2005). Hryhorii Skovoroda: filosofiia svobody. Kyiv : Maisternia Biletskykh. 256 s.

. Skovoroda Hryhorii. (2005). Knyzhechka, shcho nazyvaietsia Silenus Alcibiadis, tobto Ikona Alkviadska. Hryhorii Skovoroda. Tvory v dvokh tomakh, t.2,. Kyiv, 2005, S. 7-33.

. Skovoroda Hryhorii. (2005). Narkis. Rozmova pro te: piznai sebe. Hryhorii Skovoroda. Tvory v dvokh tomakh, t. 1. Kyiv. 2005, S. 151-187.

. Skovoroda H. S. (2005) Lysty. Hryhorii Skovoroda. Tvory v dvokh tomakh, t. 2. Kyiv : Oberehy. 2005. – S. 226-378.

. Ushkalov Leonid. (2016) „Symbolia et emblemata selecta“ u tvorchosti Hryhoriia Skovorody. Slovo. Symvol. Rytual. Kharkiv : Akta. – S. 204-226.

. Asmuth Christoph (2011). Bilder über Bilder. Bilder ohne Bilder. Eine neue Theorie der Bildlichkeit. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. 194 S.

. Böhme Hartmut (2016). Natur und Figur. Goethe im Kontext. Paderborn: Fink. 460 S.

. Goethe Johann Wolfgang (1810). Zur Farbenlehre. Tübingen: Cotta- 153 S. je.sekinger.free.fr// contribution/pdf/ Zur%20 Farbenlehre.pdf

. Suchantke Andreas (2006). Goetheanismus als „Erdung“ der Anthroposophie. Die Drei. Heft 2. 2006. S. 55-65.

. Wildgen Wolfgang (2021). Mythos und Religion. Semiotik des Transzendenten. Würzburg: Königshausen& Neumann 240 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14

Номер

Розділ

Філософія