ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ ЯК СИСТЕМНА ПАРАДИГМА СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2023.22.077

Ключові слова:

культура, освіта, мистецька освіта, моделі культурно-мистецької політики, циклічність, системність, академічна доброчесність, академічна мобільність, мотиваційна спрямованість

Анотація

Дослідження зумовлене важливістю освіти та продуктивного  інтелекту в усіх складових життя українського суспільства, у тому числі й державної освітньої і культурно-мистецької політики. Попри значну розробленість цієї проблематики в науковій літературі, звертається увага на окремі аспекти для додаткового вивчення. Реалії російської військової агресії, її руйнівних наслідків сформували складні виклики  у сфері вітчизняної культури і освіти та потребу їх системного переосмислення та подолання.  Культурно-мистецька політика розглядається як сукупність принципів і норм, адміністративних та фінансових видів діяльності, які забезпечують дії держави у культурно-мистецькій сфері. Як багаторівнева сфера діяльності державних органів, культурно-мистецька політика розглядається крізь призму таких аспектів: політичний, соціальний, економічний. Формування нової моделі культурно-мистецької політики в українській державі передбачає активне, креативне використання міжнародного, зокрема європейського досвіду та поєднання вітчизняних традицій, що мають безперервний історичний  характер.

Важливими критеріями ідентифікації нації, держави є культура й освіта — два визначальні показники, за допомогою яких стає можливим відслідкувати їх прогресивну динаміку розвитку, або ж навпаки, зворотну тенденцію регресу. Ця парадигма розглядається на прикладі становлення і розвитку мистецької освіти в Україні.

Мистецька освіта України представлена потужними традиціями та формуванням  траєкторії сучасних теоретичних узагальнень й мотиваційної спрямованості освіти майбутнього. За принципом Болонської системи освіти, враховуючи національні культурно-мистецькі та освітні традиції, а також регулюючись нормативними документами чинного законодавства на сьогодні в Україні функціонує чітка система мистецької освіти. Інтернаціоналізація, академічна мобільність, академічна доброчесність як важливі мотиваційні комплекси стають важливим елементом загальної стратегії освіти. Сучасна мистецька освіта перебуває в стадії перманентних змін, трансформацій, пошуків та експериментів. Циклічність, системність і послідовність— коли один рівень освіти шляхом логічного обґрунтування і продовження переходить в інший — і не тільки переходить, а й формує його, стає його невід’ємною частиною, утворюючи сутність мистецької освіти України. Така система підготовки є унікальною не тільки в Європі, а й у світовому просторі.

Посилання

Filosofiia kultury: osnovni poniattia, napriamy, personalii. 2007 : navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv / Andrushchenko T.I., Antoniuk O.V., Bespalyi V.A., Brovko M.M., Fedorenko M.O. [ta in.]. Kyiv ; Chernivtsi: Bukrek, 624 s.

Kornii L. P., Siuta B. O. 2014. Ukrainska muzychna kultura. Pohliad kriz viky. Kyiv : Muz. Ukraina, 592 s.

Zakon Pro vyshchu osvitu. 2014. Liha Zakon. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T141556.html.

Kodeks Ukrainy pro administratyvni pravoporushennia. 1984. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/80731-10

Asotsiatsii rektoriv pedahohichnykh universytetiv Yevropy. Pedahohichna Konstytutsiia Yevropy. 2013. / Asotsiatsii rektoriv pedahohichnykh universytetiv Yevropy. URL: http://www.arpue.org/index.php/uk/chasopys-yevropeiski-pedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy.

Instytut modernizatsii zmistu osvity. Rozpochato rozrobku etychnoho kodeksu vchytelia. 2016. / Instytut modernizatsii zmistu osvity. Osvita ua. URL: http://osvita.ua/school/51508/.

International Association of Universities. The Bucharest Declaration on Ethical Values and Principles of Higher Education in the Europe Region. 2004. / International Association of Universities. URL: http://www.iau-aiu.net/sites/all/files/Bucharest_Dec_0.pdf.

Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu 2016. / Mizhnarod. blahod. Fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. polityky”; za zah. red. T. V. Finikova, A. Ye. Artiukhova – Kyiv: Takson.

Kirk A. 1996. Learning and the marketplace : a philosophical, cross-cultural (and occasionally irreverent) guide for business and academe. Edwardsville: Southern Illinois university press Carbondale and Edwardsville.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14

Номер

Розділ

Філософія