ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕТОДОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ У ПРОЦЕСІ ВПРОВАДЖЕННЯ STEАM ОСВІТИ В ЕПОХУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2025.26.5Ключові слова:
штучний інтелект, STEAM освіта, STEAM компетентності, майбутній учитель інформатики, pre-service computer science teachersАнотація
В епоху штучного інтелекту (ШІ) методологічна підготовка вчителів інформатики до впровадження STEAM освіти потребує трансформації, яка є необхідною умовою для розвитку інноваційної освіти, що здатна забезпечити підготовку конкурентоспроможних вчителів, готових до сучасних викликів. Адже майбутні вчителі інформатики потребують глибокого навчання в галузі ШІ, розуміння тісного зв'язку STEAM освіти та ШІ, формування і розвитку відповідних STEAM компетентностей в епоху ШІ.В статті проаналізовані наукові джерела та релевантні публікації за темою дослідження, здійснено опитування для визначення рівня готовності освітян, і майбутніх учителів інформатики зокрема, до впровадження STEAM освіти в епоху ШІ. Авторами здійснено порівняльний аналіз структур STEAM компетентностей, компетентностей у галузі ШІ для вчителів, визначено складові STEAM компетентностей в епоху ШІ майбутніх учителів інформатики та здійснено побудову відповідної моделі STEAM компетентностей з урахуванням впливу ШІ для майбутніх вчителів інформатики.
Також стаття містить аналіз підходів до формування та розвитку зазначених компетентностей у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики та вказує ключові аспекти їх підготовки до використання ШІ в освітньому процесі.
Посилання
. Morze, N., Strutynska, O., Umryk, M. 2018. Implementation of robotics as a modern trend in STEM-education. International Journal of Research in E-learning, Vol. 4 (2), 2018, pp. 11-32. ISSN 2543-6155. https://doi.org/10.31261/IJREL.2018.4.2.02.
. Nagaraj, Bharath Kumar, Kalaivani A., Suraj Begum R., Akila S., Hemant Kumar Sachdev, and Senthil Kumar N. 2023. The Emerging Role of Artificial Intelligence in STEM Higher Education: A Critical Review. International Research Journal of Multidisciplinary Technovation, Vol. 5, issue 5: 1-19. https://doi.org/10.54392/irjmt2351.
. Asunda, Paul, Miad Faezipour, Joshua Tolemy, and Milo Timothy Do Engel. 2023. Embracing Computational Thinking as an Impetus for Artificial Intelligence in Integrated STEM Disciplines through Engineering and Technology Education. Journal of Technology Education, Vol. 34, issue 2: 43-63. https://doi.org/10.21061/jte.v34i2.a.3.
. Triplett, William J. Artificial Intelligence in STEM Education. Cybersecurity and Innovation Technology Journal, Vol. 34, issue 1 (2023): 23-29. https://doi.org/10.52889/citj.v1i1.296.
. Olatunbosun, Bartholomew Joseph, and Nwankwo Charles Uzondu. 2024. Integrating AI and Machine Learning in STEM Education: Challenges and Opportunities. Computer Science & IT Research Journal. Vol. 5, no. 8. https://doi.org/10.51594/csitrj.v5i8.1379.
. Lee, Irene, and Beatriz Perret. Preparing High School Teachers to Integrate AI Methods into STEM Classrooms."Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence. Vol. 36, no. 11 (2022): IAAI-22, EAAI-22, AAAI-22 Special Programs and Special Track, Student Papers and Demonstrations. https://doi.org/10.1609/aaai.v36i11.21557.
. Nuangchalerm, Prasart, and Veena Prachagool. 2023. AI-Driven Learning Analytics in STEM Education. International Journal on Research in STEM Education, Vol. 5, no. 2: 77-84. https://doi.org/10.33830/ijrse.v5i2.1596.
. Amdan, Mohammad Aniq Bin, Naldo Janius, and Mohd Aidil Hazidi Bin Kasdiah. 2024. Concept Paper: Efficiency of Artificial Intelligence (AI) Tools for STEM Education in Malaysia. International Journal of Science and Research Archive. Vol. 12, no. 2. https://doi.org/10.30574/ijsra.2024.12.2.1273.
. UNESCO. AI Competency Framework for Teachers. UNESCO, 2024. https://www.unesco.org/en/articles/ai-competency-framework-teachers.
. Morze, N., and O. Strutynska. 2021. "STEAM Competence for Teachers: Features of Model Development." In E-learning in the Time of COVID-19, 187-198. E-learning Series, Vol. 13. Katowice-Cieszyn: STUDIO NOA for University of Silesia. https://doi.org/10.34916/el.2021.13. Retrieved from: http://studio-noa.pl/doi/e-learning/13/el-2021-13-16.pdf.
. Septiani, D. P., P. Kostakos, and M. Romero. 2023. Analysis of Creative Engagement in AI Tools in Education Based on the #PPai6 Framework. Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, Workshops – 13th International Conference, edited by Z. Kubincová, F. Caruso, T. Kim, M. Ivanova, L. Lancia, and M. A. Pellegrino, 48-58. Vol. 769. Springer Nature Switzerland, https://doi.org/10.1007/978-3-031-42134-1_5.
. UNESCO. Guidance for Generative AI in Education and Research. UNESCO, 2023. https://surl.li/ocumvo.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).





