A VISUAL TEXT OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR: GENDER OPTICS
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2024.24.196Ключові слова:
visualisation, visual text, image, visual code, connotation, denotation, semiotic analysis, semiotic systemАнотація
The article deals with the problem of visualising war as a socio-historical event in the space of virtual reality. In particular, the key visual modes of images representation in the visual text of war are recorded, using the example of a social network with the addition of gender optics to the analysis. A specific methodology for analysing a visual text in a social network is proposed and tested. The theoretical and methodological basis of the study is a qualitative methodology based on the theoretical provisions of semiotic, structural, and gender approaches to text analysis. The method of traditional document analysis was used to collect empirical material. Based on the idea of myth and mythologisation of social space by R. Barth and the code of cognition by R. Eco, we have recorded the peculiarities of the visual text of the war: historical continuity, hybridity of meanings (mixing of incompatible meanings) and the emotional feature of the text as visually traumatic. The structural approach made it possible to identify contexts, genre diversity of visual images, and demonstrate the construction of chronological reproduction of events. The addition of gender optics has recorded trends towards a shift in the gender order towards mosaicism and situationality. Three visual modes of images representing the key participants in the ongoing war have been recorded. These are the image of a warrior, the Defender(he or she) – “Cyborg”, the image of citizens (civilians) – “ Ukrainian Madonna”, and the image of the enemy – “chmonia”. The generalising visual characteristics of the first two images at the level of cultural codes representation include: hybridity, historical continuity, value saturation, visually traumatic experience, the idea of mobility, and emotional colouring. The third image is visually and meaningfully discordant with the other two.
Посилання
. Sztompka Piotr 2012. Socjologia wizualna: fotografia jako metodo badawcza. Warszawa. Widawnictwo Naukowe PWN.
. Baudrillard Jean 2012. The Gulf War Did Not Take Place. Sydney: Power Publications.
. Sosiur F de. 1998. Kurs zahalnoi lingvistyky. Kyiv. Osnovy. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Sosiur_Ferdynan_de/Kurs_zahalnoi_linhvistyky.pdf? (04.04. 2023)
. Barthes Roland 1980. La chambre claire. Note sur la photographie. Paris: Gallimard. URL: file:///D:/1.DOWNLOAD/La%20Chambre%20claire.pdf (14.04 2023)
. Barthes Roland 1970. Mythologies. Paris : Éditions du Seuil.
. Eko Umberto 2004. Rol chytacha: doslidzhennia memiotyky tekstiv. Lviv : Litopys.
. Realna viina. Ukraina URL:https://t.me/voynareal. (29.04. 2023)
. Madonna z kyivskoho metro. BBC NEWS Ukraina. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-61166773 (28.03. 2023)
. «Chmoniu» zvilnyly z polonu za obminom. Novynarnia. URL: https://novynarnia.com/2022/06/29/chmonyu-zvilnyly-z-polonu-za-obminom-zmi/ (24.03. 2023)
. Ukrainian media use and trust in 2022. USAID-Internews Media Consumption Survey. November 2022. URL: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2022.pdf (13.04.2023)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).