МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2024.24.017

Ключові слова:

компетенції, математична компетентність, інформаційно-цифрова компетентність, система учбових задач, абстрактне мислення

Анотація

Метою роботи є аналіз та характеристика методологічних засад формування та розвитку математичної та інформаційно-цифрової компетентностей учнів закладів загальної середньої освіти як інструменту формування їх абстрактного мислення для прийняття рішень в умовах неповної, надлишкової та точної інформації. В основі концепції розвитку абстрактного мислення як процесу мислиннєвої діяльності особистості як вищої форми мислення, яка дозволяє оперувати поняттями, символами, абстрактними ідеями та уявленнями, напрямленої на вирішення складних проблем та прийняття рішень в умовах недоозначених чи переозначених систем.

Ефективність запропонованих методологічних аспектів забезпечується дитиноцентричною орієнтацією на систему учбових задач, що обумовлюють формування системи абстрактних понять, розуміння їх суті та напрямленої на розвиток прикладних навичок, оперування цими категоріями в прикладних аспектах. Їх перевага полягає у забезпеченні засвоєння учнями основних методів розв’язування учбових задач, застосування математичної компетентності для розвитку інформаційно-цифрових компетентностей в умовах цифровізації навчання. Таке поєднання є ключовим чинником підвищення ефективності їх навчальної діяльності в сучасних умовах розвитку потенціалу молоді.

Запропонована концепція є дієвим інструментом формування математичної та інформаційно-цифрової компетентностей учнів у процесі вивчення ними математики в контексті комбінованого навчання у закладах загальної середньої освіти в тому числі у дистанційному режимі з використанням засобів синхронної та асинхронної комунікації.

Посилання

. Matematychne modeliuvannia. 2015. / A. M. Samoilenko, K. K. Kenzhebaiev, O. M. Stanzhytskyi, Ye. Iu. Taran. Kyiv : Naukova dumka. 327 s.

. Slepkan Z. I. 2005. Naukovi zasady pedahohichnoho protsesu u vyshchii shkoli. Kyiv: Vyshcha shkola. 240 s.

. Pollak H. 1969. How can we teach application of mathematics? Educ. Stud. Math №2, P. 393–404.

. Koval L. V., Skvortsova S. O. 2011. Metodyka navchannia matematyky: teoriia i praktyka. Kharkiv : Prynt-Lider. 414 s.

. Voloshena V. 2015. Matematychne modeliuvannia v protsesi rozviazuvannia fizychnykh zadach. Matematyka v ridnii shkoli. № 6. S. 30 32.

. Hrybiuk O. O., Yunchyk V. L. 2015. Rozviazuvannia evrystychnykh zadach u konteksti STEM-osvity z vykorystanniam systemy dynamichnoi matematyky GeoGebra. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. №43. S. 207-219. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/4564

. Bibik N. M. 2015. Perevahy i ryzyky zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v shkilnii osviti. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. №1. S. 47-58.

. Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia matematyky v osnovnii shkoli. 2015. / Hlobin O. I., Burda M. I., Vasylieva D. V., Voloshena V. V., Vashulenko O. P., Matsko N. D., Khmara T. M. Kуiv : Pedahohichna dumka. 245 s.

. Metodolohichni aspekty navchannia matematychnoho modeliuvannia v systemi universytetskoi osvity. 2022. / Sobchuk V. V., Zamrii I. V., Barabash O. V., Musiienko A. P., Lukova-Chuiko N. V. Interdisciplinary Studies of Complex Systems №21. S. 59–87. https://doi.org/10.31392/iscs.2022.21.059

. Semenets S. P. et al. 2022. Mathematical competence and mathematical abilities: structural relations and development methodology. Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. 2288(1): 012023. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2288/1/012023

. Tomlinson M., Jackson D. 2021. Professional identity formation in contemporary higher education students. Studies in Higher Education. Vol. 46(4). P. 885-900. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1659763

. Jeong H. C., So W. Y. 2020. Difficulties of online physical education classes in middle and high school and an efficient operation plan to address them. International journal of environmental research and public health. Vol. 17(19): 7279. https://doi.org/10.3390/ijerph17197279

. Chevallard Y., Bosch M. 2020. Didactic transposition in mathematics education. Encyclopedia of mathematics education. P. 214-218.

. Digital literacy and digital didactics as the basis for new learning models development 2020. / Liu Z. J., Tretyakova N., Fedorov V., Kharakhordina M. International Journal of Emerging Technologies in Learning. Vol. 15(14). P. 4-18. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i14.14669

. Teaching of mathematical modeling elements in the mathematics course of the secondary school. 2018. / Krutikhina M., Vlasova V., Galushkin A., Pavlushin A. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(4). P. 1305-1315. https://doi.org/10.29333/ejmste/83561

. Pichkur V. V., Kapustian O. V., Sobchuk V. V. 2020. Teoriia dynamichnykh system. Lutsk : Vezha-Druk. 348 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29

Номер

Розділ

Математика