НА РОЗДОРІЖЖІ ІСТОРІЇ ВІД XVI ДО ХХІ СТ.: ГУМАНІЗМ VS ТОТАЛІТАРИЗМУ (МУЗИКА У ПОДОЛАННІ ПРОБЛЕМ УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ)
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2023.23.113Ключові слова:
Флоренція, Львів, Москва, Відродження, Флорентійська камерата, Львівське братство, російська імперія, Австро-Угорська імперія, національна ідентичність, визвольні змагання, нотація, багатоголосся, деспотизм, тоталітаризмАнотація
У статті обґрунтовуються методологічні підходи до національної ідентичності й особливостей формування ідентичності в різних суспільно-історичних умовах відповідно до теорії «довгого часу» (long durée) французького філософа, послідовника школи «Анналів» Фернана Броделя. Згідно з нею спочатку проведено порівняльний аналіз історико-культурного середовища трьох міст у XVI ст., які відіграли важливу роль у європейському розвитку - Флоренції, Москви і Львова. Аналіз соціокультурного середовища і правових норм кожного міста засвідчив залежність мистецтва від трактування особистої свободи мешканців. Виявлено, що створення Флорентійскої камерати та Львівського братства пов’язані з усвідомленням громадських прав і обов’язків громадян міста, натомість деспотизм Московського царства інспірував появу цензури, опричнини та кріпацтва.
Від ренесансного періоду перекидається місток до ХІХ ст., коли розвиток культури, її музичного сегменту, у двох імперіях, між якими була поділена Україна, – російській та Австрійській (Австро-Угорській) – демонструє різні суспільно-політичні підходи до національних традицій народів, що їх населяли, а відтак створює різні передумови для утвердження української національної ідентичності в ХХ ст. Через те реляція з тоталітарним більшовицьким режимом у східному і західному регіонах України з різним історичним бекграундом у другій половині ХХ ст. в УРСР мала істотні відмінності. Однак зараз поступово переважає спільність ментально-духовних витоків, усвідомлення єдності національної культурно-мистецької традиції.
Посилання
. Barvinskyi O. 1912. Z zhyttia nashoho dukhovenstva v pershii polovyni KhIKh st. (chastyna “Iz spomyniv moho zhyttia”). Lviv : drukarnia Stavropyhiiskoho instytutu.
. Hrytsak Ya. 2005. Franko u Vidni. Podorozh do Evropy. Halychyna, Bukovyna i Viden na tsentralnoievropeiskii kulturnii shakhivnytsi / red. O. Havryliv, T. Havryliv. Lviv : VNTL-Klasyka, S. 9-29.
. Hrushevskyi M., Levytskyi K. 1991. Rozvidky pro tserkovni vidnosyny na Ukraini – Rusy. Lviv.
. Entsyklopediia istorii Ukrainy. 2013. Kyiv, T.10.
. Zapasko Ya., Isaievych Ya. 1981. Kataloh starodrukiv (1574-1700). Pamiatky knyzhkovoho mystetstva : kataloh starodrukiv, vydanykh na Ukraini. Kn. 1: 1574-1700. Lviv.
. Ivan Pavlo II. 1995. Perestupyty porih nadii. Kyiv.
. Isaievych Ya. 1996. «Lycaeum trilingue». Kontseptsiia trymovnoi shkoly u Yevropi v XVI st. Isaievych Ya. Ukraina davnia i nova: Narod, relihiia, kultura. Lviv, S. 308‒318.
. Isaievych Ya. 2006. Uspenske bratstvo. Istoriia Lvova. Lviv, T. 1: 1256‒1772. S. 141-148.
. Pryvilei mista Lvova XIV–XVIII st. 2010. / Uporiadkuvav Myron Kapral. Lviv : Pryvilei, 544 s. (Lvivski istorychni pamiatky. T.1.)
. Kyianovska L. 2013. Mykola Lysenko v natsionalno-kulturnykh refleksiiakh Halychyny. Muzyka. №1. S.16-19.
. Kozarenko O. 2000. Fenomen ukrainskoi natsionalnoi muzychnoi movy. Lviv : Vyd-vo NTSh.
. Kozytskyi A. 2006. Sotsialni i natsionalno-konfesiini konflikty. Istoriia Lvova. U trokh tomakh / Redkolehiia Ya. Isaievych, M. Lytvyn, F. Steblii. T. 1: 1256–1771. Lviv, S. 130–141.
. Kolessa Filaret. 1947. Spohady pro Mykolu Lysenka. Lviv.
. Liudkevych S. P. 1999. Mykola Vitaliiovych Lysenko yak tvorets ukrainskoi natsionalnoi muzyky. Liudkevych S. P. Doslidzhennia, statti, retsenzii vystupy : u 2 t. / uporiadkuvannia, red., per., vstup. st. Z. Shtunder. T. 1. Lviv : Vyd. M. Kots, S. 287–293.
. Liudkevych S. 1999. Dmytro Bortnianskyi i suchasna ukrainska muzyka. S. Liudkevych Doslidzhennia. Statti. Retsenzii. Vystupy. : u 2 t. / uporiadkuvannia, red., per., vstup. st. Z. Shtunder. T. 1. Lviv : Dyvosvit, S. 313–320.
. Matiuk V. 1899. Nasha ruska narodna pisnia i yii znachennia. Hazeta «Dilo» Ch.14, S.2.
. Novakovych M. 2019. Halytska muzyka habsburzkoi doby: u poshukakh ukrainskoi identychnosti. Lviv: Vydavets T. Tetiuk.
. Pylypiuk N. 1993. Kyivski poetyky i renesansni teorii mystetstva. Yevropeiske vidrodzhennia ta ukrainska literatura XIV–XVIII st. Kyiv. S. 75–109.
. Pliushch L. 1979. «Prychynna» i deiaki problemy filosofii Shevchenka. Suchasnist. Ch. 3. S. 9-10.
. Svidzynskyi A. V. 2008. Synergetychna kontseptsiia kultury. Lutsk : Vezha.
. Smit E. D. 1994. Natsionalna identychnist. (pereklad z anhl.) Kyiv: Osnovy.
. Franko I. 2000. Odvertyi lyst do halytskoi molodezhi. Natsionalizm : antolohiia Nauk. t-vo im. Viacheslava Lypynskoho / uporiad. O. Protsenko, V. Lisovyi ; lit. red. L. Bilyk. Kyiv : Smoloskyp.
. Tsirikus K. 2002. Martyn zi Lvova – kompozytor XVI st. Kalofoniia. Ch. 1. Lviv, S. 297‒304.
. Iasinovskyi Yu. 2008. Intsypitarii Lvivskoho drukovanoho irmolohiona 1709 roku. Καλοφωνία. Ch. 4. Lviv, S. 210–220.
. Iasinovskyi Yu. 2006. Muzyka. Istoriia Lvova. T. 1: 1256‒1772. Lviv, S. 209‒213.
. Braudel F. 1999. Historia i trwanie, Przekł. B. Geremek. Seria, Nowy Sympozjon. Warszawa : Czytelnik, s. 49-90 Burckhardt J. 1860. Die Kultur der Renaissance in Italien.
. Galilei Vincentio. 1581. Dialogo fiorentino della musica antica et della moderna. Florenza,
. Goff J. Le. 2007.Historia i pamięć, A. Gronowska, J. Stryjczyk (przeł.), Warszawa
. Hall Edward T. 1989. Beyond culture, New-York a.o., Anchor Books Doubleday,
. Ullmann W. 1977. Medieval foundations of Renaissance humanism. London.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).