Археологічна подорож композитора Миколи Лисенка на Хортицю
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2022.20.101Ключові слова:
Січ, запорожці, гетьман, пороги, краєзнавча археологія, кантата, опера, гімнАнотація
У статті на прикладі визначних творів М. Лисенка розглядаються особливості творчої лабораторії видатного українського композитора в контексті художнього осмислення козацтва. У ХІХ столітті саме фольклор активізував процес творчого відображення козацької історії. В цей час в суспільстві формується історичне мислення, зацікавленість національним колоритом. Козацтво, як особливе явище в історії України, стало символом героїзму, честі, справедливості, символом волі нації. У музичній культурі творчість М. Лисенка продемонструвала яскраві зразки втілення козацької тематики. Зокрема, його знакова опера і кантата народилися під враженням археологічної подорожі на Хортицю 1878 р.
Посилання
Ivanytska S. 2012. «Ukrainskyi shistdesiatnyk» Viliam Berenshtam – doslidnyk mistsevykh starozhytnostei. Kraieznavstvo. № 1. S. 57-66.
Berenshtam V. 1993. Entsyklopediia ukrainoznavstva. T.1. Kyiv : Hlobus, S. 115-116.
Bulat T. B. 1965. Heroiko-patriotychna tema v tvorchosti M.V. Lysenka. Kyiv : Naukova dumka, 151 s.
Bulat T., Filenko T. 2009. Svit Mykoly Lysenka : natsionalna identychnist, muzyka i polityka Ukrainy KhIKh – pochatku KhKh stolittia. Ukrainska Vilna Akademiia Nauk u SShA. Kyiv : Maisternia knyhy, 408 s.
Revutskyi Dmytro. 2003. Mykola Lysenko. Povernennia pershodzherel. Kyiv : Muzychna Ukraina. 320 s.
Kobaliia D. 2007. Khortytsia : arkheolohichne vyvchennia. : nauk. chasopys. № 2. S. 14-15.Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura
Kononenko N. 1993. Epos ta plach: pravytoky ukrainskoi dumy. Rodovid. №6, S. 27-30.
Lysenko Mykola. 2004. Lysty. Kyiv : Muzychna Ukraina. 665 s.
Skorulska R., Chuieva M. 2015. Mykola Lysenko. Dni i roky. Kyiv, Muzychna Ukraina, 2015. 725 s.
Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv. 2003. T.1. Kyiv : Muzychna Ukraina. 342 s.
Novytskyi Ya. P. 2005. Ostrov Khortytsa na Dnepre, eho pryroda, ystoryia y drevnosty (Za rukopysom 1917 r.). Vyd. 2-e, dop. Zaporizhzhia : Tandem-U, S.19-21, 68.
Sokulskyi A. L. 2008. Kozatska Khortytsia: istoryko kulturne znachennia v protsesi vynyknennia i stanovlennia zaporizkoho kozatstva : monohrafiia. Zaporizhzhia : KPU. 766 s.
Ukrainske muzykoznavstvo. 2013. Vypusk 39. Kyiv. 275 s.
Shevchuk V. 2007. Strasti za Mykolaiem. Kyiv : Pulsary. 608 s.
Shcherbaniuk I. 1991. «Khotilosia b i v ridnii Chornomorii pobuvaty». Muzyka. №5. S. 20-22.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).