Cognitive digital platforms of scientific education
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2021.19.035Ключові слова:
open educational system, ontology, ontology-driven system, narrative discourse, transdisciplinarityАнотація
The digitalization of modern society, the emergence of the knowledge economy and the establishment of the principle of lifelong learning have led to the development of applied information and communication technologies in the educational process. One of the promising directions of the development of e-learning systems is the development of open educational systems using cognitive ICTs. The article discusses a knowledge-oriented approach to the formation of open educational systems based on the ontology and transdisciplinarity that provides the user with a holistic, systematic overview of a specific domain conceptualization of a specific knowledge area, represented by defining basic objects and connections between them. The authors describe cognitive software complex TEDAOS, which is intended for the construction of educational local and network (distributed) systems based on ontextsemantic analysis and ontologies (from the local ontology-driven system of the educational process provision to the system of integrated multifactor analysis of educational information resources through the decision-making system and management of knowledge formation process) to ensure the interaction of all users of online information and educational environments. The Web-software complex “Knowledge Base Ontological Scenarios Editor” for formalizing the process of preparation, conduct and assessment of learning outcomes using an e-scenario is presented.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).