Психосемантичнi основи професiйної самоефективностi студентiв: стан сучасного наукового дискурсу
DOI:
https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.099Ключові слова:
навчально-професiйна дiяльнiсть; професiоналiзацiя; самоефективнiсть; студентський вiк; цiнностi; цiннiсний досвiд; цiннiсна свiдомiстьАнотація
У статтi проаналiзовано змiстовi та структурнi особливостi дискурсу розвитку самоефективностi студентiв та окреслено його ресурсний потенцiал у цiннiсно-мотивацiйнiй саморегуляцiї процесу професiоналiзацiї. У дослiдженнi використано методику «Шкала
самоефективностi» (Schwarzer & Jerusalem, 1995; адаптацiя — Галецька, 2003) та авторський опитувальник «Профiль самоефективностi
студентiв» (Музика, 2018). На основi дискурс-аналiзу висловлювань
студентiв виокремлено п’ять тем розвитку самоефективностi: цiлi та
мотиви, здiбностi, рефлексiя, стiйкiсть до невдач, саморозвиток. Встановлено, що iснує пряма залежнiсть мiж показниками самоефективностi i досвiдом досягнень.
Факторно-семантичний аналiз результатiв опитування пiдтвердив
iснування структурних i змiстових вiдмiнностей у семантичному просторi самоефективностi студентiв, якi мають значущi досягнення на
етапi пiдготовки до майбутньої професiйної дiяльностi, i тих, якi не мають. Для перших характерна бiльш виражена диференцiацiя факторної структури, що є показником семантичної гнучкостi i вищого ресурсного потенцiалу розвитку самоефективностi. У семантицi навчальнопрофесiйної дiяльностi студентiв без досягнень переважно вiдображено їхню орiєнтацiю на основнi вимоги освiтнього середовища за мiнiмуму власної активностi.
Результати факторно-семантичного аналiзу опитування студентiв iз
досвiдом досягнень були використанi для уточнення назв шкал i змiсту
тверджень, що їх наповнюють, та дозволили виокремити ще одну наскрiзну шкалу. Таким чином, розроблений нами опитувальник «Профiль професiйної самоефективностi студентiв» складається з таких
шкал: «лiдерство, цiлi та мотиви професiйної дiяльностi», «здiбностi
й упевненiсть», «рефлексiя й особистi стандарти», «стiйкiсть до невдач, долання i воля», «самоосвiта i саморозвиток» та «цiннiсний досвiд».
Результати дослiдження можуть використовуватися викладачами
i психологами з метою дiагностування iндивiдуальної структури самоефективностi студентiв i розроблення, на цiй основi, програм iндивiдуальних консультацiй та групових тренiнгiв для її розвитку.
Посилання
Balahtar V. V. 2018. Samoefektivnist yak indikator stanovlennya osobistosti fahivtsya z sotsialnoyi roboti yak profesionala. Molodiy vcheniy,№9
(61):165–169.
Bandura А. 2000. Teoryia sotsyalnoho nauchenyia. Sankt-Peterburh :
Evrazyia.
Bondar V. I., Makarenko I. Ye. 2016. Profesiina samosvidomist pedahoha
ta yoho samoefektyvnist: kontseptualno-teoretychnyi analiz. Naukovyichasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky : zbirnyk naukovyh prac’ Kyiv :
Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, Vyp. 55:3–8.
Haletska I. I. 2003. Samoefektyvnist u strukturi sotsialno-psykholohichnoi
adaptatsii. Visnyk Lvivskoho universytetu, Vyp. 5:433–442.
Kokun O. M. 2016. Zagal’ni chynnyky profesijnogo samozdijsnennja osobystosti. Aktual’ni problemy psyhologiji: zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu
psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny. T. IX: Zagal’na psyhologija. Istorychna psyhologija. Etnichna psyhologija,Vyp. 9:292–301.
Krevska O. O. 2017. Motyvatsiina determinatsiia profesiinoi samoefektyvnosti osobystosti. Psykholohichni perspektyvy, №30:86–95.
Kutishenko V. P., Stavy‘cz‘ka S. O. 2019. Refleksiya yak metazdibnist‘ do
vy‘budovuvannya cilisnosti zhy‘ttya ta uspishnosti spilkuvannya majbutnix
faxivciv. Aktual’ni problemy psyhologiji : zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu
psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny. T. VI: Psyhologija obdarovanosti, Vyp. 16. Kyjiv-Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka: 87–98.
Muzyka O. O. 2019. Aksiogenez i rozvytok samoefektyvnosti studentiv iz
oznakamy obdarovanosti. Aktual’ni problemy psyhologiji : zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny.
T.VI: Psyhologija obdarovanosti, Vyp. 16. Kyjiv-Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU
im. I. Franka: 193–204.
Muzyka O. O. 2018. Samoefektyvnist yak chynnyk profesionalizatsii studentiv. Osvitolohichnyi dyskurs, № 3–4 (22–23):83–94.
Stavy‘cz‘ky‘j G. A., Andrushhenko I. G. 2017. Akty‘vni metody‘ treningovoyi roboty‘ yak texnologiya resursnogo rozvy‘tku osoby‘stosti yunacz‘kogo viku. Innovacijni texnologiyi rozvy‘tku resursiv osoby‘stosti : zbirnyk naukovyh prac’ Xerson : PP Vy‘shemy‘rs‘ky‘j V. S.: 108–112.
Stavy‘cz‘ky‘j G. A. 2016. Rol‘ inozemnoyi movy‘ za profesijny‘m spryamuvannyam u faxovij pidgotovci studentiv. Psy‘xologiya: real‘nist‘ i perspekty‘vy‘: zbirny‘k naukovy‘x pracz‘ Rivnens‘kogo derzhavnogo gumanitarnogo universy‘tetu. Rivne: RDGU, 7:217–221.
Tsinnisna determinatsiia stanovlennia obdarovanoi osobystosti : monohrafiia / Za red. O. L. Muzyky. 2017. Kyiv : Vydavnychyi Dim «Slovo».
Bandura A. 1982. Self-efficacy mechanism in human agency. American
Psychologist, 37:122–147.
Dike I., & Emmanuel S. O. 2019. Study on conscientiousness, academic
self-efficacy and self-esteem predictive power on academic procrastination among counselling students. Psychocentrum Review, 1(2):69–78.
doi:10.30998/pcr.1281
Firooze Firooz far and Dr. Aminallah Fazel. 2017. Prediction оf Academic
Achievement Based оn Goal Setting, Self-Efficacy аnd Self-Esteem Among
High School Girls. Indo American Journal of Pharmaceutical Sciences,
(12):4743–4749. doi:10.5281/zenodo.1090490
Jaaffar A. H., Ibrahim H. I., Rajadurai J. & Sohail M. S. 2019. Psychological Impact of Work-Integrated Learning Programmes in Malaysia: The
Moderating Role of Self-Esteem on Relation between Self-Efficacy and
Self-Confidence. International Journal of Educational Psychology, 8, 2:188–
doi:10.17583/ijep.2019.3389 [17] Molero Jurado, Mar´ia Del Mar, P´erez-Fuentes & Mar´ia G´azquez, Jos´e.
Analysis of the Mediating Role of Self-Efficacy and Self-Esteem on
the Effect of Workload on Burnout’s Influence on Nurses’ Plans to Work
Longer. Frontiers in Psychology, 9. doi:10.3389/fpsyg.2018.02605
Schwarzer R., Jerusalem M. 1995. Generalized Self-Efficacy scale. Measures
in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs / J.Weinman, S.Wright, M. Johnston. Windsor, UK : NFER-NELSON:35–37.
Xi Xi; Wang Yu & Jia Bin. 2017. The Effect of Social Support on Subjective Well-being: Mediator Roles of Self-esteem and Self-efficacy. Advances
in Social Science, Education and Humanities Research, 121:493–505.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).