Психосемантичнi основи професiйної самоефективностi студентiв: стан сучасного наукового дискурсу

Автор(и)

  • Олександр Музика Інститут психології Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0001-9808-6727
  • Олена Музика Київський університет ім. Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3062-1989
  • Свiтлана Ставицька Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-0800-0876
  • Геннадiй Ставицький Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4737-0175

DOI:

https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.099

Ключові слова:

навчально-професiйна дiяльнiсть; професiоналiзацiя; самоефективнiсть; студентський вiк; цiнностi; цiннiсний досвiд; цiннiсна свiдомiсть

Анотація

У статтi проаналiзовано змiстовi та структурнi особливостi дискурсу розвитку самоефективностi студентiв та окреслено його ресурсний потенцiал у цiннiсно-мотивацiйнiй саморегуляцiї процесу професiоналiзацiї. У дослiдженнi використано методику «Шкала
самоефективностi» (Schwarzer & Jerusalem, 1995; адаптацiя — Галецька, 2003) та авторський опитувальник «Профiль самоефективностi
студентiв» (Музика, 2018). На основi дискурс-аналiзу висловлювань
студентiв виокремлено п’ять тем розвитку самоефективностi: цiлi та
мотиви, здiбностi, рефлексiя, стiйкiсть до невдач, саморозвиток. Встановлено, що iснує пряма залежнiсть мiж показниками самоефективностi i досвiдом досягнень.
Факторно-семантичний аналiз результатiв опитування пiдтвердив
iснування структурних i змiстових вiдмiнностей у семантичному просторi самоефективностi студентiв, якi мають значущi досягнення на
етапi пiдготовки до майбутньої професiйної дiяльностi, i тих, якi не мають. Для перших характерна бiльш виражена диференцiацiя факторної структури, що є показником семантичної гнучкостi i вищого ресурсного потенцiалу розвитку самоефективностi. У семантицi навчальнопрофесiйної дiяльностi студентiв без досягнень переважно вiдображено їхню орiєнтацiю на основнi вимоги освiтнього середовища за мiнiмуму власної активностi.
Результати факторно-семантичного аналiзу опитування студентiв iз
досвiдом досягнень були використанi для уточнення назв шкал i змiсту
тверджень, що їх наповнюють, та дозволили виокремити ще одну наскрiзну шкалу. Таким чином, розроблений нами опитувальник «Профiль професiйної самоефективностi студентiв» складається з таких
шкал: «лiдерство, цiлi та мотиви професiйної дiяльностi», «здiбностi
й упевненiсть», «рефлексiя й особистi стандарти», «стiйкiсть до невдач, долання i воля», «самоосвiта i саморозвиток» та «цiннiсний досвiд».
Результати дослiдження можуть використовуватися викладачами
i психологами з метою дiагностування iндивiдуальної структури самоефективностi студентiв i розроблення, на цiй основi, програм iндивiдуальних консультацiй та групових тренiнгiв для її розвитку.

Посилання

Balahtar V. V. 2018. Samoefektivnist yak indikator stanovlennya osobistosti fahivtsya z sotsialnoyi roboti yak profesionala. Molodiy vcheniy,№9

(61):165–169.

Bandura А. 2000. Teoryia sotsyalnoho nauchenyia. Sankt-Peterburh :

Evrazyia.

Bondar V. I., Makarenko I. Ye. 2016. Profesiina samosvidomist pedahoha

ta yoho samoefektyvnist: kontseptualno-teoretychnyi analiz. Naukovyichasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky : zbirnyk naukovyh prac’ Kyiv :

Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, Vyp. 55:3–8.

Haletska I. I. 2003. Samoefektyvnist u strukturi sotsialno-psykholohichnoi

adaptatsii. Visnyk Lvivskoho universytetu, Vyp. 5:433–442.

Kokun O. M. 2016. Zagal’ni chynnyky profesijnogo samozdijsnennja osobystosti. Aktual’ni problemy psyhologiji: zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu

psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny. T. IX: Zagal’na psyhologija. Istorychna psyhologija. Etnichna psyhologija,Vyp. 9:292–301.

Krevska O. O. 2017. Motyvatsiina determinatsiia profesiinoi samoefektyvnosti osobystosti. Psykholohichni perspektyvy, №30:86–95.

Kutishenko V. P., Stavy‘cz‘ka S. O. 2019. Refleksiya yak metazdibnist‘ do

vy‘budovuvannya cilisnosti zhy‘ttya ta uspishnosti spilkuvannya majbutnix

faxivciv. Aktual’ni problemy psyhologiji : zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu

psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny. T. VI: Psyhologija obdarovanosti, Vyp. 16. Kyjiv-Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka: 87–98.

Muzyka O. O. 2019. Aksiogenez i rozvytok samoefektyvnosti studentiv iz

oznakamy obdarovanosti. Aktual’ni problemy psyhologiji : zbirnyk naukovyh prac’ Instytutu psyhologiji imeni G. S. Kostjuka NAPN Ukrajiny.

T.VI: Psyhologija obdarovanosti, Vyp. 16. Kyjiv-Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU

im. I. Franka: 193–204.

Muzyka O. O. 2018. Samoefektyvnist yak chynnyk profesionalizatsii studentiv. Osvitolohichnyi dyskurs, № 3–4 (22–23):83–94.

Stavy‘cz‘ky‘j G. A., Andrushhenko I. G. 2017. Akty‘vni metody‘ treningovoyi roboty‘ yak texnologiya resursnogo rozvy‘tku osoby‘stosti yunacz‘kogo viku. Innovacijni texnologiyi rozvy‘tku resursiv osoby‘stosti : zbirnyk naukovyh prac’ Xerson : PP Vy‘shemy‘rs‘ky‘j V. S.: 108–112.

Stavy‘cz‘ky‘j G. A. 2016. Rol‘ inozemnoyi movy‘ za profesijny‘m spryamuvannyam u faxovij pidgotovci studentiv. Psy‘xologiya: real‘nist‘ i perspekty‘vy‘: zbirny‘k naukovy‘x pracz‘ Rivnens‘kogo derzhavnogo gumanitarnogo universy‘tetu. Rivne: RDGU, 7:217–221.

Tsinnisna determinatsiia stanovlennia obdarovanoi osobystosti : monohrafiia / Za red. O. L. Muzyky. 2017. Kyiv : Vydavnychyi Dim «Slovo».

Bandura A. 1982. Self-efficacy mechanism in human agency. American

Psychologist, 37:122–147.

Dike I., & Emmanuel S. O. 2019. Study on conscientiousness, academic

self-efficacy and self-esteem predictive power on academic procrastination among counselling students. Psychocentrum Review, 1(2):69–78.

doi:10.30998/pcr.1281

Firooze Firooz far and Dr. Aminallah Fazel. 2017. Prediction оf Academic

Achievement Based оn Goal Setting, Self-Efficacy аnd Self-Esteem Among

High School Girls. Indo American Journal of Pharmaceutical Sciences,

(12):4743–4749. doi:10.5281/zenodo.1090490

Jaaffar A. H., Ibrahim H. I., Rajadurai J. & Sohail M. S. 2019. Psychological Impact of Work-Integrated Learning Programmes in Malaysia: The

Moderating Role of Self-Esteem on Relation between Self-Efficacy and

Self-Confidence. International Journal of Educational Psychology, 8, 2:188–

doi:10.17583/ijep.2019.3389 [17] Molero Jurado, Mar´ia Del Mar, P´erez-Fuentes & Mar´ia G´azquez, Jos´e.

Analysis of the Mediating Role of Self-Efficacy and Self-Esteem on

the Effect of Workload on Burnout’s Influence on Nurses’ Plans to Work

Longer. Frontiers in Psychology, 9. doi:10.3389/fpsyg.2018.02605

Schwarzer R., Jerusalem M. 1995. Generalized Self-Efficacy scale. Measures

in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs / J.Weinman, S.Wright, M. Johnston. Windsor, UK : NFER-NELSON:35–37.

Xi Xi; Wang Yu & Jia Bin. 2017. The Effect of Social Support on Subjective Well-being: Mediator Roles of Self-esteem and Self-efficacy. Advances

in Social Science, Education and Humanities Research, 121:493–505.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-07

Номер

Розділ

Психологія і педагогіка